tisdag 25 september 2012

Sova middag


Lillebror hade varit vaken hela förmiddan och mamman tänkte att detta måste vara ett ypperligt tillfälle att gå vila lite. De båda pojkarna borde sova i alla fall en timma... Hon sneglade på klockan och konstaterade att det nog var i tidigaste laget för att få Sigge att somna... "Här gäller det att vara lite listig", tänkte hon. "Sigge... Jag tänkte att vi skulle vila middag tillsammans i mammas säng... Mysigt va?" Sigge: "JAAAAA!!!" Mamman: "Sshhh! Lillebror sover nästan!!!" Sigge: "SOVA, SOVA, SOVA!!!" Mamman: "Suck..." 
  Sigge är på väg upp till sovrummet när han kommer på att han måste ha en napp!! Mamman (som naturligtvis bär på Lillebror): "Men Sigge, det ligger tusen nappar uppe!" Sigge: "Jag vill ha en BLÅ napp!!" Mamman förklarar tålmodigt (eftersom just tålmodighet ligger i hennes natur) att femhundra av dom tusen napparna är just blå! Sigge svarar "Men jag vill ha en blå napp från låååådan!!" Mamman säger å det bestämdaste att då får han hämta den själv!!!! Sigge: "BUHUÄÄÄH, nej DU!!!!" 
  Mamman kånkar ner sej själv och Lillebror till lådan i köket, hämtar en blå napp och tänker att hon måste börja jobba på att inte ge med sej så lätt... Sigge har under tiden placerat sej på mammans kudde och flinar illmarigt. "Jag tog din plats...." Mamman lägger ner den faktiskt sovande Lillebror och säger: "Mmmmmm, flytta på dej nu, du får ligga på din kudde, inte busa nu, vi ska sova." Sigge funderar och svarar: "Busa först, leka sen!?!!" Mamman (å det bestämdaste): "Nej, Sigge! Sova!! Bara sova!! Lägg dej på din kudde nu!" Sigge: "Näpps!" Mamman tänker att nu får man ju inte ge sej här... "Joo, kom igen nu Sigge!!" Sigge: "Näee, mamma!". ....Två och en halv minut senare ligger mamman på Sigges kudde och Sigge ligger på mammans kudde... Emellanåt iallafall, för mest far han runt, runt i sängen. Mamman säger (för fjärde gången): "Sigge!! För SISTA gången, ligg still nu och var tyst, annars får du sova i din säng och inte mysa med mamma!!" Sigge, som för länge sen har genomskådat mammans tomma hot skuttar runt en stund till. Mamman, som ser sin chans till några minuters vila försvinna längre och längre bort, ilsknar till, tar Sigge under armen och bär det bölande barnet till hans säng. Mamman säger "Så här blir det Sigge, när du inte lyssnar!" men tänker: "Shit, jag är en urusel mamma..." Sigge tänker: "Fasen också, jag trodde hon skulle ge upp..." men säger (bölandes): "MAAAMMMMAA, jag vill krahaaaamaaas!!! Jag gihiiillar dej!" Mamman får en klump i magen och bär ömt tillbaka Sigge till hennes säng. "Vill du ligga på mammas kudde...?"

En halvminut senare sover Sigge. Mamman betraktar honom och är alldeles fylld av kärlek och värme. Tänk att hon fått så underbara ungar... Sakta glider hon in drömmarnas land och tänker att en halvtimmas sömn kan man nog få.... Sigge slår upp sina stora blå ögon och viskar: "Mamma... Jag vill bajsa..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar